Начало Авансцена Можем да определим 2023 г. като успешна за Художествената галерия в Казанлък, каза директорът д-р Пламен Петров
4108
Авансцена

Можем да определим 2023 г. като успешна за Художествената галерия в Казанлък, каза директорът д-р Пламен Петров

Можем да определим 2023 г. като успешна за дейността на Художествената галерия (ХГ) в Казанлък, през която екипът направи позитивни крачки в посоката, в която искаме да развием културния институт. Това каза директорът д-р Пламен Петров по време на публичния отчет на институцията.  По думите му галерията в Казанлък бележи над 100 процента ръст в посещаемостта и в приходите спрямо 2019 г

| 19 Февруари 2024, 17:15 ч.
Можем да определим 2023 г. като успешна за Художествената галерия в Казанлък, каза директорът д-р Пламен Петров
Можем да определим 2023 г. като успешна за Художествената галерия в Казанлък, каза директорът д-р Пламен Петров
Снимка © Ралица Стефанова

Можем да определим 2023 г. като успешна за дейността на Художествената галерия (ХГ) в Казанлък, през която екипът направи позитивни крачки в посоката, в която искаме да развием културния институт. Това каза директорът д-р Пламен Петров по време на публичния отчет на институцията. 

По думите му галерията в Казанлък бележи над 100 процента ръст в посещаемостта и в приходите спрямо 2019 г., както и 80 на сто ръст в числеността на щатната бройка, оттогава са отворени и два работни филиала – новият музей “Ахинора” и къща музей “Ненко Балкански”, която допреди това не е работила постоянно. 

Още от рубриката
Произведения на модерното и поствоенно българско изкуство бяха продадени за общо 300 хиляди евро. Това се случи на търг, провел се на 2 април в София. Аукционът включваше селекция от 104 български картини. Произведенията бяха част от изложбата на Artmark в къща „Ватев“ в София.  Организаторите на събитието отчитат успеваемост от 86,5% от продадените партиди ...
Вижте повече

Според д-р Петров обаче цифрите не могат да бъдат показателни за развитието на един културен институт, особено при съпоставка с годините на пандемията, а “състоянието в художествената инфраструктура в страната не е никак розово”. 

Той смята, че нивото на образованост на публиките на художествените музеи е ниско, но за това не са виновни те и държавата, а работещите в културните институти. 

Повече от NRD2+
Мариус Куркински ще гостува с "Нашенец" на ямболска сцена на 7 март. Моноспектакълът, с който актьорът отбеляза през ноември 2023 г. тридесет год ...
Вижте повече
Мюзикълът Mamma Mia! отбелязва 25 години на сцената на лондонския Уест енд, предаде Ройтерс. През 1999 г.  женският екип, който стои зад продукц ...
Вижте повече
Кинофестивалът в Кан, Франция, започна с представяне на журито с председател режисьорката Грета Гъруиг и връчването по-късно на почетна "Златна палма" ...
Вижте повече
Първият от четирите концерта „По Владигеровски“, които къща музей „Панчо Владигеров“ прави по повод юбилейната 125-та година от рождението на композит ...
Вижте повече
Полският плакатист проф. Лех Майевски идва в София специално за финисажа на изложбата плакати „Визионери“. Експозицията на студенти от Художествената ...
Вижте повече
Туристи, които докосват статуята на Жулиета в северния италиански град Верона, където се развива действието на трагедията на Шекспир, са направили дуп ...
Вижте повече
Иво Димчев ще участва на Pohoda Festival в Словакия, заедно с над 40 артисти от цял свят, сред които Queens of the Stone Age, Thievery Corporation, Пе ...
Вижте повече
Адвокатите на Алек Болдуин поискаха от съдия да отмени обвинението в непредумишлено убийство срещу актьора и обвиниха прокурорите "в нарушение на почт ...
Вижте повече
Изложбата „Пролетен шепот“ на Исак Асса ще бъде подредена в столичната галерия Heritage. Вернисажът на експозицията е на 30 април и ще остане в галери ...
Вижте повече
Прожекция на 3D мапинг, част от проекта „Скритите букви“, ще има на фасадата на Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“ на 23 май. Съби ...
Вижте повече
Английският документален филм на режисьора Антон Корбийн „Студиото, което рисува музика“ е победител на деветото издание на филмовия фестивал Master o ...
Вижте повече
Британският Кралски монетен двор пуска персонализирана колекционерска монета в памет на Джордж Майкъл, съобщи Ройтерс. Джордж Майкъл е изобразен на м ...
Вижте повече
Британското дуо „Пет шоп бойс“ ще издадат нов албум, предаде Ройтерс. Те го определят като най-мелодичния до момента, а песните им засягат теми като с ...
Вижте повече
Изложба „Вълшебство, сътворено с конци“ ще бъде представена в къщата музей „Анание Явашов“ в Разград. Експозицията ще бъде открита на 7 март, в навече ...
Вижте повече
Създаване на Алея на славата, осем вечери с музиканти от 18 държави и сцена за млади таланти предвижда програмата на „Банско джаз фестивал“. Програмат ...
Вижте повече
Гала на българската култура и музика ще има на 25 май във Виена, в зала „Брамс“ на Музикферайн. Събитието е част от артистичната инициатива ...
Вижте повече
Френският пианист Франсоа Чаплин подкрепя талантливи български млади пианисти с благотворителен рецитал и майсторски клас. Представянето на студентите ...
Вижте повече
Мариус Куркински ще гостува на разградска сцена с моноспектакъла си "Нашенец", в рамките на националното си турне. Спектакълът ще бъде представен на 1 ...
Вижте повече
Диригентката Анна Хандлер, израснала в Мюнхен, се присъединява към прочутия симфоничен оркестър на Бостън, съобщи ДПА. Хандлер, която е на 26 години, ...
Вижте повече
Картината „Пазителят на Рая“, която е част от експозицията „Франц фон Щук. Между светлината и мрака“ в „Квадрат 500", не е пътувала от 25 години, пора ...
Вижте повече

“В настоящата политическа реалност културата става все по-маргинална, а нашата задача е да изграждаме мостове към едно отчуждено общество”, каза той и посочи, че художествените музеи са институциите, които се грижат за националната сигурност, защото съхраняват паметта на обществото, а тя не е възможна без културната идентичност. 

Изминалата година премина под знака на това да се опитаме да изградим тези мостове, а резултатите от това ще видим едва след години при идните поколения, коментира директорът.

Една от най-важните задачи, които си поставих при встъпването си в длъжност като директор беше да докажем, че като музейна институция можем да сме прозрачни, тъй като обществото е уморено от непрозрачност на институциите във всяка една сфера, а вярвам, че именно културните институти са онези, които могат да променят тази тенденция, посочи д-р Пламен Петров. 

Той напомни, че годината е започнала с “опрозрачняване” на депото. Вече са видими всички културни ценности, които галерията притежава, защото те всъщност са собственост на обществото, каза д-р Петров и отбеляза, че предстои в бъдеще и целият документооборот на институцията да бъде качван в официалния и сайт. 

“Другата важна дума, на която залагам, е "съвремие" и смея да твърдя, че съвремието стъпи в залите на институцията и съвременното изкуство все повече намира място тук”, коментира още директорът. 

Според него този процес е изключително важен, защото без него не може да продължи да се пише историята на изкуството. 

“Надявам се в един момент и държавата да го осъзнае и да осигури средства за запълване на фондовете. Голяма част от изкуството, което е създавано в периода между 1948 и 1954 година например, изкуството на соцреализма, е било унищожено, което означава, че ние не можем да разказваме за това чрез артефакти и реални произведения. Макар причината сега да е различна, резултатът след години ще бъде същият”, смята д-р Петров. 

Той изрази мнение, че големият проблем е, че липсва обща държавна стратегия за култура. 

Той напомни, че годината е била изпълнена и с много лекции, както и с разговори с гости, с публики, със специалисти. 

“По време на лекциите гостуваха много експерти в различни области, което е и легитимиране на значимостта на галерията и можем да твърдим, че поне в професионалните среди вече всички са наясно с нашата работа”, посочи д-р Пламен Петров. 

По думите му преди да започне инициативата “Събота в галерията” в Казанлък, в страната не е имало чисто музейни инициативи за лекции. Вече има такива и в други държавни музеи, което означава, че ХГ – Казанлък задава посока в комуникацията с публиката и генерира нови процеси на художествената сцена, каза той. 

Започнахме 2023 година и с оценката, че изложбата “Територии на меланхолията”, посветена на 120-ата годишнина от рождението на Васил Бараков е едно от най-добрите събития в българския художествен живот. Тя е не нещо друго, а резултат от нов подход на мислене. През годината на територията на галерията и нейните филиали се случиха поредица от важни изложби. Сред тях са такива на автори като Теодор Фъртунов, фотографите Александър Иванов и Илиян Мичев, Иван Петров – Аза, Кирил Кацаров, творците от Графикарт, Александър Нишков и други. 

Важно събитие беше една изложбата "Пролет/лято/есен/зима" на доц. д-р Мариела Гемишева. Тя беше посетена от директора на Националната галерия Ярослава Бубнова, което оценихме като голям жест. Любен Малчев, който представи своята изложба “Стената” е вече част от екипа на галерията. 

Значим проект, който цели галерията да осъществява съвместна дейност с културни институти в други населени места в общината, започна с изложбата “Гласът на тишината”, посветена на 75-ата годишнина от рождението на Димитър Сотиров, осъществена в казанлъшкото село Овощник. Друга важна инициатива в развитие е “Сънят”. Това са 16 експозиционни разказа, показани на различни места из целия град, а идеята на новата платформа "Навсякъде с изкуството" е да стигнем до публиките, напускайки пределите на институцията, обясни д-р Петров. 

Важна посока, в която галерията продължи да работи и през 2023 година, е представяне на изложби в други градове и извън страната. 

Експозицията “Алхимия на шегата” на Николай Фитков беше показана във Варшава, изложбата на Васил Бараков "Изоставените" гостува в София, а експозицията на Иван Милев “По пътя на страданието” беше представена в Галерия хан “Хаджи Николи” във Велико Търново и накара много хора да посетят града, отбеляза д-р Петров и посочи, че това е и пример за колаборацията на галерията с частна институция. 

Експозицията “Маргиналии” на Дарина Пеева и Атанас Тотляков пък беше първата изложба в страната, част от която беше осъществена в депото на музей, а проектът беше генериран от авторите в резултат на много проучвания специално за пространството на галерията в Казанлък, посочи директорът. 

Той напомни, че през 2023 година е отбелязана и годишнината от рождението на едно от най-знаковите имена в казанлъшкото изкуство Цветана Щилиянова, а изложбата “Пред статива” по-късно е показана и в галерия “Средец” при Министерството на културата. 

“Изключително се радвам от факта, че показахме и творбите на Евгения Воденичарова, която е едно истинско откритие в историята на българското изкуство, а нейното художествено наследство е абсолютно съпоставимо с това, което можем да видим в галерии в Западна Европа”, каза той. 

За поредна година ХГ – Казанлък беше домакин на международната изложба за малка графика “Мини принт – Казанлък”, а в малката зала на къща музей “Ненко Балкански” беше показана изложбата “Взаимодействие” на ученици от местното Национално училище по пластични изкуства и дизайн “Акад. Дечко Узунов” и с времето тази зала се превърна в зала за дебюти на млади автори. 

Изложбата “Пред огледалото” с автопортрети на Ненко Балкански също беше значима, тъй като проблемът за автопортрета в наследството на художника не е поставян на сцената в страната, отбеляза д-р Пламен Петров. 

Според него маркер за промяна в поведението на музейните институции е и изложбата “На празното място до нас” на Димитър Арнаудов, която все още може да бъде разгледана. 70 на сто от нещата в нея се показват за пръв път, а Арнаудов е явление в българското изкуство, което тепърва ще оценяваме, коментира той. 

Директорът напомни още, че ХГ – Казанлък се включи активно и в Европейската нощ на музеите през май. Представена беше изложбата “Черно огледало” на Никола Вълчев, която е акт с наболелия проблем за изкуствения интелект. За пръв път беше показан и фрагмент от колекцията на най-големия колекционер на италианско изкуство Георги Зъбчев. “Това е също важен акт, тъй като доброто взаимодействие между институциите и колекционерите ще се окаже ключово за историята на съвременното изкуство и трябва да бъде разширявано”, коментира д-р Петров. 

През изминалата година бяха издадени и редица каталози, както и книгата “Към Иван-Милевата “Светогорска легенда”. 

Сред най-важните дейности за 2023 година е продължилият ремонт на централната сграда и подготовката на новата постоянна експозиция, както и подготовката на новата постоянна експозиция на къща музей “Ненко Балкански”, посочи директорът на институцията. С откриването на новото “прозрачно” депо беше оформено и ново книжно пространство и приемателен пункт на институцията. Изцяло обновена беше и постоянната експозиция в къща музей “Дечко Узунов”, напомни той. “С това галерията получи и високата оценка, че задава посока на мислене при генерирането на нови постоянни експозиции. Разказът за картините в нея е експониран с много проучвания и познание, а пространството отговаря по всичко на европейските такива”, каза д-р Пламен Петров. 

Знаково събитие беше и откриването на  музей “Ахинора”, който стана дом на едноименната творба на Иван Милев и е единственият музей в страната, посветен изцяло на една картина. Целта е той да обогати разказа за твореца. При откриването в него за първи път в страната беше показан фрагмент от оцелялата след бомбардировките над София от 1944 година колекция на писателката Анна Каменова и юриста и дипломат проф. Петко Стайнов, а в края на 2023 година представихме поетичните опити на Милев в експозицията “Писма от степта”. По думите на д-р Петров през последните две години портретът “Ахинора” се е превърнал една от най-знаковите и разпознаваеми от публиките творби от фонда на галерията. “Основна функция на музейната институция е производството на аурата на изкуството и разказите за него. Подобен подход към творбата цели да възпита публиката и да я накара да оцени общуването с оригиналите, да изгради вкус и разбиране за изкуство”, каза той.

Директорът коментира, че всичко, направено през изминалата календарна година, е резултат от стремежа на екипа да бъде в крак с времето, да следи процесите, които се случват в европейската музейна мрежа и да се води от движението на публиката, а най-важното в работата в такава институция е екипът да има отношение към художественото наследство, което опазва. 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Тейлър Суифт се завърна начело на британската класация за албуми с The Tortured Poets Department, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовет ...
Продължение на анимационния филм "Моят съсед Тоторо" ще бъде показано в Кан
Четири непоказвани досега късометражни филма на японското студио "Гибли", което ще получи почетна "Златна палма" в Кан, в понеделник, 20 май, ще бъдат представени на фестивала, вкл ...
Бари Киоган: Да, между другото, търся си мюзикъл, ако има такъв
Ще участва ли Бари Киоган в мюзикъл в бъдеще? След като танцува в последните си два филма, сред които и представена в Кан продукция Bird на режисьорката Андреа Арнолд, ирландският ...
Кете Колвиц: Съдба, контекст, позиция
Изложбата „Кете Колвиц: Съдба, контекст, позиция“ ще бъде представена в Националната галерия - Двореца. Експозицията ще може да бъде разгледана от днес до 16 юни, съобщават организ ...
Художничката Селен Петкова е носител на награда „Култура“ на Община Велико Търново за творчески дебют
Художничката Селен Петкова е носителят на награда „Култура“ на Община Велико Търново за 2024 година в категорията за най-успешен творчески дебют, съобщиха от градската управа. Приз ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражбите, установени в институцията, предаде ДПА. Общо 626 от около 1500 изчезнали или откраднати предмета вече са наме ...
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Тейлър Суифт се завърна начело на британската класация за албуми с The Tortured Poets Department, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовет ...
Иранският режисьор Мохамад Расулоф каза, че е избягал пеша от родината си
Иранският режисьор Мохамад Расулоф, който участва със свой филм в надпреварата за наградата "Златна палма" на кинофестивала в Кан, е избягал пеша от родината си, където беше осъден ...
Националният политехнически музей посрещна първи посетители в обновения кабинет по физика
Националният политехнически музей (НПТМ) посрещна първите гости в обновения демонстрационен кабинет по физика, въпреки че все още се осъществяват финални довършителни дейности, съо ...
Продължение на анимационния филм "Моят съсед Тоторо" ще бъде показано в Кан
Четири непоказвани досега късометражни филма на японското студио "Гибли", което ще получи почетна "Златна палма" в Кан, в понеделник, 20 май, ще бъдат представени на фестивала, вкл ...
Тикер в 06:00 ч.
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражбите, установени ...
Начало Авансцена
4108
Авансцена

Можем да определим 2023 г. като успешна за Художествената галерия в Казанлък, каза директорът д-р Пламен Петров

Това каза директорът д-р Пламен Петров по време на публичния отчет на институцията.По думите му галерията в Казанлък бележи над 100 процента ръст в посещаемостта и в приходите спрямо 2019 г., както и 80 на сто ръст в числеността на щатната бройка, оттогава са отворени и два работни филиала – новият музей “Ахинора” и къща музей “Ненко Балкански”, която допреди това не е работила постоянно
| 19 Февруари 2024, 17:15 ч.
Можем да определим 2023 г. като успешна за Художествената галерия в Казанлък, каза директорът д-р Пламен Петров
Можем да определим 2023 г. като успешна за Художествената галерия в Казанлък, каза директорът д-р Пламен Петров
Снимка © Ралица Стефанова

Можем да определим 2023 г. като успешна за дейността на Художествената галерия (ХГ) в Казанлък, през която екипът направи позитивни крачки в посоката, в която искаме да развием културния институт. Това каза директорът д-р Пламен Петров по време на публичния отчет на институцията. 

По думите му галерията в Казанлък бележи над 100 процента ръст в посещаемостта и в приходите спрямо 2019 г., както и 80 на сто ръст в числеността на щатната бройка, оттогава са отворени и два работни филиала – новият музей “Ахинора” и къща музей “Ненко Балкански”, която допреди това не е работила постоянно. 

Според д-р Петров обаче цифрите не могат да бъдат показателни за развитието на един културен институт, особено при съпоставка с годините на пандемията, а “състоянието в художествената инфраструктура в страната не е никак розово”. 

Той смята, че нивото на образованост на публиките на художествените музеи е ниско, но за това не са виновни те и държавата, а работещите в културните институти. 

Повече от NRD2+

“В настоящата политическа реалност културата става все по-маргинална, а нашата задача е да изграждаме мостове към едно отчуждено общество”, каза той и посочи, че художествените музеи са институциите, които се грижат за националната сигурност, защото съхраняват паметта на обществото, а тя не е възможна без културната идентичност. 

Изминалата година премина под знака на това да се опитаме да изградим тези мостове, а резултатите от това ще видим едва след години при идните поколения, коментира директорът.

Една от най-важните задачи, които си поставих при встъпването си в длъжност като директор беше да докажем, че като музейна институция можем да сме прозрачни, тъй като обществото е уморено от непрозрачност на институциите във всяка една сфера, а вярвам, че именно културните институти са онези, които могат да променят тази тенденция, посочи д-р Пламен Петров. 

Той напомни, че годината е започнала с “опрозрачняване” на депото. Вече са видими всички културни ценности, които галерията притежава, защото те всъщност са собственост на обществото, каза д-р Петров и отбеляза, че предстои в бъдеще и целият документооборот на институцията да бъде качван в официалния и сайт. 

“Другата важна дума, на която залагам, е "съвремие" и смея да твърдя, че съвремието стъпи в залите на институцията и съвременното изкуство все повече намира място тук”, коментира още директорът. 

Според него този процес е изключително важен, защото без него не може да продължи да се пише историята на изкуството. 

“Надявам се в един момент и държавата да го осъзнае и да осигури средства за запълване на фондовете. Голяма част от изкуството, което е създавано в периода между 1948 и 1954 година например, изкуството на соцреализма, е било унищожено, което означава, че ние не можем да разказваме за това чрез артефакти и реални произведения. Макар причината сега да е различна, резултатът след години ще бъде същият”, смята д-р Петров. 

Той изрази мнение, че големият проблем е, че липсва обща държавна стратегия за култура. 

Той напомни, че годината е била изпълнена и с много лекции, както и с разговори с гости, с публики, със специалисти. 

“По време на лекциите гостуваха много експерти в различни области, което е и легитимиране на значимостта на галерията и можем да твърдим, че поне в професионалните среди вече всички са наясно с нашата работа”, посочи д-р Пламен Петров. 

По думите му преди да започне инициативата “Събота в галерията” в Казанлък, в страната не е имало чисто музейни инициативи за лекции. Вече има такива и в други държавни музеи, което означава, че ХГ – Казанлък задава посока в комуникацията с публиката и генерира нови процеси на художествената сцена, каза той. 

Започнахме 2023 година и с оценката, че изложбата “Територии на меланхолията”, посветена на 120-ата годишнина от рождението на Васил Бараков е едно от най-добрите събития в българския художествен живот. Тя е не нещо друго, а резултат от нов подход на мислене. През годината на територията на галерията и нейните филиали се случиха поредица от важни изложби. Сред тях са такива на автори като Теодор Фъртунов, фотографите Александър Иванов и Илиян Мичев, Иван Петров – Аза, Кирил Кацаров, творците от Графикарт, Александър Нишков и други. 

Важно събитие беше една изложбата "Пролет/лято/есен/зима" на доц. д-р Мариела Гемишева. Тя беше посетена от директора на Националната галерия Ярослава Бубнова, което оценихме като голям жест. Любен Малчев, който представи своята изложба “Стената” е вече част от екипа на галерията. 

Значим проект, който цели галерията да осъществява съвместна дейност с културни институти в други населени места в общината, започна с изложбата “Гласът на тишината”, посветена на 75-ата годишнина от рождението на Димитър Сотиров, осъществена в казанлъшкото село Овощник. Друга важна инициатива в развитие е “Сънят”. Това са 16 експозиционни разказа, показани на различни места из целия град, а идеята на новата платформа "Навсякъде с изкуството" е да стигнем до публиките, напускайки пределите на институцията, обясни д-р Петров. 

Важна посока, в която галерията продължи да работи и през 2023 година, е представяне на изложби в други градове и извън страната. 

Експозицията “Алхимия на шегата” на Николай Фитков беше показана във Варшава, изложбата на Васил Бараков "Изоставените" гостува в София, а експозицията на Иван Милев “По пътя на страданието” беше представена в Галерия хан “Хаджи Николи” във Велико Търново и накара много хора да посетят града, отбеляза д-р Петров и посочи, че това е и пример за колаборацията на галерията с частна институция. 

Експозицията “Маргиналии” на Дарина Пеева и Атанас Тотляков пък беше първата изложба в страната, част от която беше осъществена в депото на музей, а проектът беше генериран от авторите в резултат на много проучвания специално за пространството на галерията в Казанлък, посочи директорът. 

Той напомни, че през 2023 година е отбелязана и годишнината от рождението на едно от най-знаковите имена в казанлъшкото изкуство Цветана Щилиянова, а изложбата “Пред статива” по-късно е показана и в галерия “Средец” при Министерството на културата. 

“Изключително се радвам от факта, че показахме и творбите на Евгения Воденичарова, която е едно истинско откритие в историята на българското изкуство, а нейното художествено наследство е абсолютно съпоставимо с това, което можем да видим в галерии в Западна Европа”, каза той. 

За поредна година ХГ – Казанлък беше домакин на международната изложба за малка графика “Мини принт – Казанлък”, а в малката зала на къща музей “Ненко Балкански” беше показана изложбата “Взаимодействие” на ученици от местното Национално училище по пластични изкуства и дизайн “Акад. Дечко Узунов” и с времето тази зала се превърна в зала за дебюти на млади автори. 

Изложбата “Пред огледалото” с автопортрети на Ненко Балкански също беше значима, тъй като проблемът за автопортрета в наследството на художника не е поставян на сцената в страната, отбеляза д-р Пламен Петров. 

Според него маркер за промяна в поведението на музейните институции е и изложбата “На празното място до нас” на Димитър Арнаудов, която все още може да бъде разгледана. 70 на сто от нещата в нея се показват за пръв път, а Арнаудов е явление в българското изкуство, което тепърва ще оценяваме, коментира той. 

Директорът напомни още, че ХГ – Казанлък се включи активно и в Европейската нощ на музеите през май. Представена беше изложбата “Черно огледало” на Никола Вълчев, която е акт с наболелия проблем за изкуствения интелект. За пръв път беше показан и фрагмент от колекцията на най-големия колекционер на италианско изкуство Георги Зъбчев. “Това е също важен акт, тъй като доброто взаимодействие между институциите и колекционерите ще се окаже ключово за историята на съвременното изкуство и трябва да бъде разширявано”, коментира д-р Петров. 

През изминалата година бяха издадени и редица каталози, както и книгата “Към Иван-Милевата “Светогорска легенда”. 

Сред най-важните дейности за 2023 година е продължилият ремонт на централната сграда и подготовката на новата постоянна експозиция, както и подготовката на новата постоянна експозиция на къща музей “Ненко Балкански”, посочи директорът на институцията. С откриването на новото “прозрачно” депо беше оформено и ново книжно пространство и приемателен пункт на институцията. Изцяло обновена беше и постоянната експозиция в къща музей “Дечко Узунов”, напомни той. “С това галерията получи и високата оценка, че задава посока на мислене при генерирането на нови постоянни експозиции. Разказът за картините в нея е експониран с много проучвания и познание, а пространството отговаря по всичко на европейските такива”, каза д-р Пламен Петров. 

Знаково събитие беше и откриването на  музей “Ахинора”, който стана дом на едноименната творба на Иван Милев и е единственият музей в страната, посветен изцяло на една картина. Целта е той да обогати разказа за твореца. При откриването в него за първи път в страната беше показан фрагмент от оцелялата след бомбардировките над София от 1944 година колекция на писателката Анна Каменова и юриста и дипломат проф. Петко Стайнов, а в края на 2023 година представихме поетичните опити на Милев в експозицията “Писма от степта”. По думите на д-р Петров през последните две години портретът “Ахинора” се е превърнал една от най-знаковите и разпознаваеми от публиките творби от фонда на галерията. “Основна функция на музейната институция е производството на аурата на изкуството и разказите за него. Подобен подход към творбата цели да възпита публиката и да я накара да оцени общуването с оригиналите, да изгради вкус и разбиране за изкуство”, каза той.

Директорът коментира, че всичко, направено през изминалата календарна година, е резултат от стремежа на екипа да бъде в крак с времето, да следи процесите, които се случват в европейската музейна мрежа и да се води от движението на публиката, а най-важното в работата в такава институция е екипът да има отношение към художественото наследство, което опазва. 

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Продължение на анимационния филм "Моят съсед Тоторо" ще бъде показано в Кан
Бари Киоган: Да, между другото, търся си мюзикъл, ако има такъв
Кете Колвиц: Съдба, контекст, позиция
Художничката Селен Петкова е носител на награда „Култура“ на Община Велико Търново за творчески дебют
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Британският музей е открил още 268 изчезнали експоната след кражби
Авансцена
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Цветни аспекти
Иранският режисьор Мохамад Расулоф каза, че е избягал пеша от родината си
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.